Archiwum bloga onpoint.pl

Chatboty już rekrutują!

Cyfryzacja i sztuczna inteligencja zaczyna obejmować również działy HR. Pierwsze transformacje odbiją się w procesach rekrutacyjnych oraz zarządzaniu wewnętrznymi sprawami pracowników – wdrażanie rozwiązań do automatyzacji kontaktów mają za zadanie usprawnić relacje na linii firma-pracownicy (także potencjalni). Jak usprawni się praca w HRze?

Sztuczna inteligencja w HR

Coraz więcej firm wdraża do swoich procesów sztuczną inteligencję (AI). Szybka komunikacja to podstawa – zwłaszcza do niezawodnego funkcjonowania każdego działu HR. Firmy, w których interakcje z pracownikami są skuteczne i wydajne, są kluczem do sukcesu firmy. Wartość przedsiębiorstw to ludzie, zatem usprawnienie procesu rekrutacji przez wprowadzenie nowych osób do firmy, na zagadnieniach wewnętrznych kończąc staje się kluczową sprawą.

Przykładem cyfrowego onbordingu jest onPoint Initium – system powitalny i dynamiczny kwestionariusz pracowniczy www.onPoint.pl

Chatbot – wirtualny asystent

Sprawną komunikację zapewnią Chatboty, które dzięki wykorzystaniu AI oraz technologii przetwarzania języka naturalnego (NLP) w swobodny sposób porozumiewają się z rozmówcami za pomocą czatu (umieszczonego na stronie internetowej, w mediach społecznościowych lub w dedykowanych aplikacjach i komunikatorach). Chatboty mają usprawnić działania HR na różnych płaszczyznach, głównie w procesach rekrutacji oraz onboardingu pracowników.

Rekrutacja za pomocą chatbotów to:

  • idealne wsparcie w poszukiwaniu nowych pracowników,
  • udzielenie zainteresowanym kandydatom wszelkich informacji dotyczących firmy,  dostępnych stanowisk, wymagań i obowiązków oraz samej aplikacji – bez udziału rekruterów
  • ułatwienie procesu przesyłania CV,
  • przeprowadzenie wstępnej rozmowy kwalifikacyjnej (rozmowa z potencjalnymi kandydatami, zadając im wstępne pytania, które specjaliści ds. HR później mogą w spokoju przeanalizować oraz sprawdzić, czy kandydatura jest adekwatna do danego stanowiska pracy).

Dzięki wykorzystaniu chatbotów zaoszczędza się cenny czas – nie tylko w procesach rekrutacyjnych, ale również podczas wdrażania nowych pracowników. Zadania działów HR tj.: przekazanie szeregu dokumentów oraz informacji o firmie i procedurach, regulaminów oraz kwestii polityki firmy jest obowiązkowym elementem w przypadku każdego nowozatrudnionego.

Wirtualni Asystenci, w procesach onboardingowych:

  • zastępują obowiązki kadrowe
  • mogą przeszkolić pracowników
  • przeprowadzają nowozatrudnionych przez wszystkie niezbędne formularze, jakie muszą wypełnić (zgody i oświadczenia czy dokumenty o poufności)
  • dodatkowo: mogą przeszkolić pracowników w różnych zagadnieniach np. z BHP lub firmowych systemów

Automatyzacja działań (działów) kadrowych

Działy HR wśród swoich obowiązków mają wiele zadań w obrębie planowania i koordynowania pracowniczych kwestii, a do tego muszą być stale obecni dla pracowników, którzy często zwracają się do nich ze swoimi potrzebami, wątpliwościami czy pytaniami dotyczącymi spraw wewnętrznych. Tutaj również najsprawniej pomogą chatboty. Mogą przyjąć rolę firmowych baz wiedzy. Chatboty pomogą łatwiej zgłaszać uwagi poprzez zautomatyzowane narzędzia, które nie wymagają osobistego stawiennictwa w kadrach. Następnie, przez wykorzystanie sztucznej inteligencji pozwolą na zbieranie informacji o potrzebach poszczególnych pracowników praz pomogą im w odnalezieniu się w wewnętrznych procedurach. Na rozmowę z Wirtualnymi Asystentami nie trzeba się również umawiać na godzinę, można po prostu podłączyć się do komunikatora i uzyskać błyskawiczne odpowiedzi.

Komunikacja jest istotna dla wielu branż i dziedzin, jednak w świecie HR to absolutnie najistotniejszy element i warto wspomóc kandydatów do pracy oraz pracowników poprzez zautomatyzowane rozwiązania. Chatboty są zawsze pod ręką, niezależnie od pory dnia i nocy, a co najważniejsze – nie są krytyczne względem rozmówcy i zapewniają pełen komfort kontaktu.