Delegowanie pracowników – istotne zmiany
18 września 2016 to ważny termin dla pracodawców zagranicznych delegujących do Polski swoich pracowników.
Mija wtedy termin wykonania przez pracodawcę mającego siedzibę poza Polską a delegującego tu pracowników obowiązków wynikających z ustawy o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług.
Ustawa reguluje m.in. zasady :
- Delegowania pracowników na terytorium oraz z terytorium RP w ramach świadczenia usług,
- Kontroli przestrzegania przepisów o delegowaniu pracowników,
- Współpracy Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) z właściwymi organami innych państw członkowskich dotyczącej oddelegowania pracowników,
- Transgranicznego egzekwowania administracyjnych kar pieniężnych lub grzywien administracyjnych.
Przepisy ustawy znajdują zastosowanie nie tylko do pracodawców mających siedzibę na terytorium państwa członkowskiego UE, ale również odpowiednio w razie delegowania pracowników na terytorium RP przez pracodawców posiadających siedzibę w państwie niebędącym państwem członkowskim UE.
Ustawa wprowadza zasadę, że pracodawca delegujący pracownika na terytorium RP zapewnia takiemu pracownikowi warunki zatrudnienia nie mniej korzystne niż te wynikające z przepisów polskiego prawa pracy w zakresie m.in. norm i wymiaru czasu pracy, wysokości wynagrodzenia, wymiaru urlopu, bhp.
Państwowa Inspekcja Pracy uzyskała uprawnienie do kontrolowania prawidłowości delegowania pracowników na terytorium RP. Kontroli podlegać będzie :
- Rzeczywistość prowadzenia przez przedsiębiorcę znacznej działalności na terytorium innego państwa,
- Tymczasowość oddelegowania.
Ustawa nakłada na pracodawców delegujących pracowników na terytorium RP szereg nowych obowiązków. Do najważniejszych należy:
- złożenia oświadczenia (w języku polskim i angielskim) wobec PIP zwierającego szczegółowe dane identyfikujące pracodawcę oraz oddelegowanych do Polski pracowników.
- Wyznaczenie osoby – przebywającej na terenie RP – jako upoważnionej do pośredniczenia w kontaktach z PIP,
- przechowywania na terytorium RP w postaci papierowej lub elektronicznej dokumentacji związanej z oddelegowanym pracownikiem (kopia umowy o pracę, dokumentacja dotycząca czasu pracy, dokumenty dot. wysokości wynagrodzenia pracownika delegowanego)
- dostarczenie wskazanych w ustawie dokumentów na żądanie PIP (obowiązek ten pozostaje aktualny w okresie 2 lat po zakończeniu pracy przez pracownika oddelegowanego.
Niespełnienie powyższych obowiązków zagrożone jest karą grzywny do 30.000 PLN.