Archiwum bloga onpoint.pl

Pokolenie Z – “technologiczni” weszli na rynek

Na rynek wchodzi pokolenie Z. „Dzieci dobrobytu”, bo tak potocznie nazywa się to pokolenie Z, jest nie lada wyzwaniem dla służb HR.

Czym charakteryzują się obecne populacje oraz jak połączyć XYZ na rynku?

Pokolenie X, lata 70. I początek 80.

Pokolenie X to dojrzali pracownicy. Charakteryzuje ich lojalność wobec pracodawcy, są godni zaufania. Wartości jakie charakteryzują Xsów to: rozwój osobisty, niezależność, różnorodność i pracowitość, są ukierunkowani na rezultaty. Choć Xksy są obeznani z technologią, posługują się komputerami i smartfonami, najbardziej ufają kontaktom face to face i papierowemu archiwum. Przedstawiciele pokolenia X często są sceptykami i pesymistami. Bywają nieufni wobec przełożonych. Błąd traktują jako osobistą porażkę. Trudniej znaleźć wśród nich wielozadaniowców.

Pokolenie Y, urodzeni do 1990 r

Pokolenie Y to generacja określanych mianem “millenialsów”. Urodzeni w latach 80. obecnie próbują odnaleźć się na rynku pracy. Pomimo to angażują się w interesującą ich pracę, ceniąc sobie jednak elastyczność (zarówno co do godzin i miejsca), oczekują satysfakcjonującej płacy i inwestowania w ich rozwój zawodowy. Milenialsi cechują się większą otwartością wobec innych, tolerancją, chęcią działania oraz szerszym myśleniem globalnym, są dobrze wykształceni, posiadający znajomość języków obcych oraz świetnie zorientowani w nowych technologiach. Dzięki temu są bardzo dobrze przygotowani do życia i działania w globalnej wiosce i w wielokulturowym środowisku. Słabą stroną “Y” bywają nierealistyczne oczekiwania, przedkładanie własnej wygody nad oczekiwania pracodawcy. Miewają również problemy z komunikacją interpersonalną w zespołach międzypokoleniowych.

Nowoczesne narzędzia HR. Ewidencja czasu pracy, zarządzanie nieobecnościami, rozliczanie delacji, paski płacowe i wiele innych www.onPoint.pl

Pokolenie Z, lata 90. i wyżej

Są to osoby urodzone w czasach technologii. Już od najmłodszych lat obecny w ich życiu był Internet, świat wirtualny oraz technologiczne gadżety. Nazywa się ich „dziećmi dobrobytu”, zapatrzonymi w swoje smartfony i tablety. Ich największa umiejętność, wynika z tego, że urodzili się w latach informatycznego boomu i dzięki temu doskonale orientują się w różnego typu nowinkach technicznych, a cały świat skupia się dla nich w ramach świata wirtualnego. Pojawia się też określenie pokolenie C od angielskich słów “connect, communicate, change“, odnoszących się do internetu, komunikacji i gotowości do zmian. Równie wysoko cenią bliskie grono przyjaciół, jak i znajomych z mediów społecznościowych. Zetki niestety miewają jednak problemy z koncentracją, trudno utrzymać ich długo w jednym miejscu. Charakteryzują się też powierzchownym analizowaniem i ocenianiem sytuacji, są niepewni swojej przyszłości.

Z racji tego, że pokolenie Z dopiero wchodzi na rynek pracy i niewielka liczba ich przedstawicieli rozpoczęła już budowanie kariery, to badania na temat ich oczekiwań wobec pracy są dopiero w początkowej fazie. Jednak już obecnie mówi się o tym pokoleniu, że będzie miało duży wpływ na rzeczywistość, zrewolucjonizuje i unowocześni rynek pracy, a nawet może zmienić świat.

W przypadku pokolenia Y i najmłodszego Z można zauważyć, że momentami granice między nimi się zacierają. Uważa się, że najlepsze połączenie to korzystanie z wiedzy i doświadczenia najstarszych pokoleń oraz czerpanie z otwartości na nowości i wiedzy na temat obsługi najnowszych technologii, którą mogą poszczycić się głównie osoby młodsze. Jednak żeby pogodzić diametralnie odmienne podejście do pracy wśród różnych pokoleń, trzeba też stosować zróżnicowaną komunikację, dostosowaną do konkretnych oczekiwań. Oczywiście, pogrupowanie na konkretne pokolenia i ich nazewnictwo jest tylko pewnym schematem, uogólnieniem, które jednak w wielu przypadkach mają przełożenie na rzeczywistość.

Profesjonalny outsourcing kadrowo-płacowy, platforma samoobsługowa dla pracowników, dostarczamy outsourcing dla największych centr SSC i BPO. www.AdAc.pl