Archiwum bloga onpoint.pl

3 cechy nowoczesnego działu IT

Analizując pracę zespołów IT wiodących przedsiębiorstw w swoich branżach, znajdujemy kilka wspólnych cech tych działów:

1. Inicjowanie zmian.

Rola nie ogranicza się  jedynie do optymalizacji kosztów, wsparcia i doradztwa w zakresie nowych technologii, lecz także polega na inicjowaniu zmian istotnych z perspektywy całego przedsiębiorstwa. W analizowanych firmach wyraźnie widać, że to właśnie IT ma bezpośredni wpływ na biznes. Technologie wspierają sprzedaż, produkcję, marketing – są widoczne w każdym obszarze funkcjonowania firmy. To nie dawne „zaplecze IT” to „lokomotywa zmian”

2. Mobilność biznesu

Pracownicy przestają być przykuci do biurek. Właściwie standardem staje się sytuacja w której pracownik ma nieskrepowany dostęp do danych z każdego miejsca. Może rozpocząć prace na komputerze stacjonarnym, by po chwili kontynuować ja na laptopie w domu lub sprawnie nanosić zmiany za pomocą smartfona. Sprzyjają temu rozwiązania chmurowe gdzie przedsiębiorstwa wykorzystując ich zasoby,  cenią sobie przede wszystkim znaczne obniżenie kosztów CAPEX/OPEX, wygodę użycia, odporność na awarie czy katastrofy (DRaaS) i w końcu transparentność kosztów. Firmy, które korzystają z tych rozwiązań wskazują również na wyższą wydajność, elastyczność i dynamikę pracy w porównaniu z tradycyjnym modelem architektury.

3. Jedyny pewnik to ciągła zmiana

Współczesne realia biznesowe cechuje ciągła zmiana. Aby móc nie tyle nadążyć, ale inicjować zmiany model IT w przedsiębiorstwie musi być do tego przystosowany. Tu najlepiej sprawdza się model decentralizacji, zbudowany w oparciu o lekkie, szybko reagujące na zmiany elementy, często od różnych dostawców, które komunikują się miedzy sobą. Przeciwieństwem tego jest dobrze znany nam z lektury lat 90 model hierarchiczny, który z powodu chociażby niskiej elastyczności, potrafi skutecznie wstrzymać rozwój przedsiębiorstwa, czy nawet odesłać go w niebyt.
(Zachęcamy do lektury artykułu „Nie ścigać się z najlepszymi, biec razem z nimi. Zmiana modelu IT w organizacjach, autor: Sławomir Szurman)

zmiana_modelu_it_rys-01

Jak widzimy rola działu IT w nowoczesnym i innowacyjnym przedsiębiorstwie jest nie tylko na równi z rolą działów takich jak sprzedaż czy marketing, ale czasami staje się kluczem do sukcesu i wyprzedzenia konkurencji w biznesie. Przykładem tego może być firma Uber, w której jedna aplikacja stała się fundamentem całego biznesu. Inna aplikacja to BlaBlaCar, usluga łącząca kierowców z pasażerami, którzy pragną podróżować na tej samej trasie, czy wreszcie onPoint.pl – usluga do zarządzania urlopami, ewidencją czasu pracy czy podróżami służbowymi.

Nie ścigać się z najlepszymi, biec razem z nimi. Zmiana modelu IT w organizacjach