Archiwum bloga onpoint.pl

Utrata danych osobowych i jej konsekwencje

W poprzednim artykule dowiedziałeś się, jak istotna jest wartość danych osobowych i ich ochrona. ADAC przykłada dużą wagę do poufności danych osobowych i zabezpieczeń mających dbać o to, aby nigdy nie dostały się w niepowołane ręce. Co jednak powinna zrobić osoba, której dane zostały wykradzione? Kilka prostych kroków pomoże zabezpieczyć się przed nieprzyjemnymi konsekwencjami.

Jeżeli masz powody żeby przypuszczać, że Twoje dane zostały wykradzione:

  1. Poinformuj policję

Koniecznie poproś o kopię protokołu zgłoszenia – wykorzystasz ją następnie do blokowania ewentualnych, fałszywych kont.

  1. Zastrzeż dowód osobisty

Możesz zrobić to w banku – są one połączone specjalnym systemem zastrzegania dokumentów, informacja zostanie więc przekazana do całego systemu.

  1. Pozamykaj fałszywe konta

Jeżeli fałszywe konto zostało już na Ciebie założone wybierz się do banku, okaż protokół zgłoszenia z policji i zażądaj jego zamknięcia. W niektórych bankach może to trwać aż 30 dni, wtedy pozmieniaj hasła dostępu i numer telefonu na który przychodzą kody jednorazowe.

  1. Odszukaj pozostałe konta

W historii swojego fałszywego rachunku poszukaj innych, podejrzanych operacji, takich jak przelewy autoryzacyjne (mechanizm ich działania szczegółowo opisaliśmy w poprzednim artykule).

  1. Skontaktuj się ze Związkiem Firm Pożyczkowych

To organizacja zrzeszająca blisko 20 firm oferujących pożyczki online. Jak najszybciej poinformuj ją, że padłeś ofiarą oszustwa – dane ze skradzionego dowodu trafią na czarne listy wszystkich zrzeszonych firm. Skontaktować się z nimi możesz wysyłając maila na adres kontakt@zfp.org.pl lub dzwoniąc na infolinię 800 706 813.

  1. Sprawdź bazy dłużników

W Polsce istnieje kilka rejestrów gromadzących dane o niespłaconych kredytach. Biuro Informacji Kredytowej posiada informacje o pożyczkach bankowych zaciągniętych w SKOK oraz niektórych firmach pożyczkowych, a biura informacji gospodarczej takie jak InfoMonitor, Rejestr Dłużników ERIF BIG czy Krajowy Rejestr Długów gromadzą dodatkowo informacje o wszelkich niezapłaconych rachunkach. W każdej z tych baz sprawdzisz swoją historię kredytową – raz na pół roku możesz zrobić to bezpłatnie.

Internetowe niebezpieczeństwo

Gromadzenie danych osobowych w internetowych bazach danych jest niestety polem do popisu dla internetowych hakerów. Chociaż najbardziej spektakularne przykłady kradzieży pochodzą głównie ze Stanów Zjednoczonych (przez siedem lat ukraińscy i rosyjscy hakerzy wykradli 160 milionów numerów kart kredytowych i debetowych z zainfekowanych systemów amerykańskich instytucji finansowych, a straty wyceniono na 300 mln dolarów!), to i w Polsce coraz częściej słyszy się o takich przypadkach.

W 2008 roku bank Pekao S.A. uruchomił stronę internetową, na której kandydaci chętni do podjęcia pracy w tej instytucji mogli wysyłać swoje CV. Niestety, twórcy serwisu nie zadbali dostatecznie o bezpieczeństwo – z łatwością można było dostać się do kilku tysięcy nadesłanych CV wraz z zawartymi w nich danymi – numerami telefonów, adresami i innymi danymi osobowymi. Błąd został usunięty, ale dopiero po pewnym czasie.

Przez kilka miesięcy można było też znaleźć w Internecie oferty sprzedaży kilkuset tysięcy zestawów danych klientów Orange – nie wiadomo, w jaki sposób zostały wykradzione, a firma odmówiła komentarzy. Dane zniknęły z rynku, ale nie sposób oszacować jak wiele z nich zdążyło znaleźć swoich nabywców.

Poważne uchybienia zdarzają się także w urzędach – urząd marszałkowski opublikował na swojej stronie internetowej dane ponad 10 tysięcy właścicieli działek wokół lotniska Pyrzowice – wśród danych znalazły się numery PESEL, adresy i kody pocztowe oraz imiona rodziców. Urzędnicy tłumaczyli to koniecznością upublicznienia dokumentacji dotyczącej konsultacji społecznych, ale dane po interwencji właścicieli zostały usunięte.

Brak zachowania odpowiedniego bezpieczeństwa w kwestii danych osobowych jest nie tylko narażeniem osób trzecich na straty finansowe, jest też potężnym ciosem dla PRu każdej firmy. Negatywne konsekwencje zaniedbań mogą jeszcze przez długi czas odbijać się na jej reputacji i wizerunku. Dlatego tak istotne jest dołożenie wszelkich starań, aby bezpieczeństwo zostało zachowane.